اخبار   
 

 کسب‌وکارهایی که به سوی ورشکستگی کامل پیش می‌روند

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی گفت: محدودیت‌ها به هدایت پیشه‌ها و مشاغل از مرحله‌ی زیان‌دهی و نیمه‌تعطیلی به سمت ورشکستی و تعطیلی کامل می‌انجامد. زهرا فتوره‌چی افزود: در موج‌های اول تا سوم شیوع کرونا، پیشه‌مندان به دلیل از دست دادنِ توانایی و ذخایر مالی از یک سو قادر به پرداخت تعهدات مالی خود نبودند و از سوی دیگر، دریافت نکردنِ بسته‌های حمایتی کافی نه‌تنها توان تاب‌آوری آن‌ها را تضعیف کرده، بلکه آن‌ها را به سوی تعطیلی کامل و ورشکستگی سوق می‌دهد ...

کسب‌وکارهایی که به سوی ورشکستگی کامل پیش می‌روند

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی گفت: محدودیت‌ها به هدایت پیشه‌ها و مشاغل از مرحله‌ی زیان‌دهی و نیمه‌تعطیلی به سمت ورشکستی و تعطیلی کامل می‌انجامد. زهرا فتوره‌چی افزود: در موج‌های اول تا سوم شیوع کرونا، پیشه‌مندان به دلیل از دست دادنِ توانایی و ذخایر مالی از یک سو قادر به پرداخت تعهدات مالی خود نبودند و از سوی دیگر، دریافت نکردنِ بسته‌های حمایتی کافی نه‌تنها توان تاب‌آوری آن‌ها را تضعیف کرده، بلکه آن‌ها را به سوی تعطیلی کامل و ورشکستگی سوق می‌دهد. وی با بیان اینکه تأثیر تداوم محدودیت‌های کرونایی بر فضای کسب‌وکار در مرحله فعلی وابسته به آستانه تحمل و تاب‌آوری مشاغل مختلف است، تصریح کرد: بسیاری از مشاغل به‌ویژه گروه شغلی سطح ۲-۴ به دلیل عدم پیش‌بینی و عدم اطلاع‌رسانی دقیق تصمیمات، همچنین به دلیل عدم تعطیلی بانک‌ها در محدودیت‌های کرونایی علی‌رغم انجام خرید، تولید و داشتن موجودی کالاها، نتوانستند با تحقق فروش مورد انتظار خود، به تعهدات مالی خویش عمل کنند.

فتوره چی با اشاره به اینکه این مسئله به همراه افزایش پیش‌بینی نشده قیمت‌ها و کاهش قدرت خریدشان، منجر به بلاتکلیفی و کاهش خریدها و تولیدهای آتی آنها شده است، اضافه کرد: پیشی گرفتن هزینه‌های صاحبان کسب‌وکار بر درآمدشان و عدم جبران خسارت‌ها به‌وسیله بسته‌های مختلف پیشنهادی دولتی منجر به تعدیل نیروی کار به‌ویژه در گروه فعالیت‌های گردشگری و هتلداری، فرهنگی، آموزشی، حمل‌ونقل، مبلمان، لوازم‌خانگی، پوشاک و سایر شده است.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: برخی از کسب‌وکارها با گذر از تعطیلی موقت به طور دائمی تعطیل شده‌اند و تنها کسب‌وکارهای گروه شغلی سطح یک از قبیل گروه مواد غذایی و دارویی و سایر به همراه کسب‌وکارهای آنلاین با وجود کاهش تقاضا به دلیل تشدید تورم و کاهش قدرت خرید مردم تاحدی توانسته‌اند به فعالیت خود ادامه دهند. به گفته این تحلیلگر اقتصادی، مشاغل غیررسمی که تحت پوشش بیمه و قانون کار نمی‌باشند با شدیدترین آسیب‌ها مواجه شدند چرا که از حداقل حمایت‌های دولتی هم برخوردار نبودند و همچنین مشاغل با سبک مدیریت جسورانه نسبت به سبک مدیریت محتاطانه در طی این دوران با آسیب‌های جدی‌تری مواجه شدند.


با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  10:26   یکشنبه 7 دی 1399  
 نظرات